Elektrisk muskelstimulation

Hvad viser forskningen?

TENS/NMES har igennem nyere forskning vist sig at være særdeles effektfuld mod knæsmerter og i genoptræningen efter korsbånds- og meniskskader samt i kombination med muskeltræning lige efter operation.   Blandt knæsmerter er det særdeles artrose (slidgigt) og ved længerevarende (kroniske) smerter i knæ. De nyeste kliniske retningslinjer anbefaler TENS 45-20 min før knætræning og NMES under træningen.

Proceduren

Har du symptomer på en af de nævnte lidelser kan vi muligvis hjælpe dig. Du vil først og fremmest få foretaget en vævsundersøgelse og/eller ultralydsscanning her på klinikken, for at tilrette behandlingen ud fra vævets tilstand. Herefter vil en fysioterapeut udføre selve TENS/NMES behandlingen. Behandlingen udføres med indstilling af apparat og elektroder på huden hvorved der skabes en elektronisk spænding i muskulaturen. Udstyret som vi har investeret i kan også udlejes til hjemmetræning efter aftale med Fysioterapeuten.

Hvad er muskelstimulation

NMES fungerer ved, at man placerer elektroder på huden over de muskler, du ønsker at aktivere, hvormed elektroden, ganske som vores nervesystem, kan sende en elektrisk spænding til musklens overflade, og herved få musklen til at trække sig sammen.

EMS får således musklen til at arbejde, uden du gør en indsats – træner du samtidigt aktivt fås en maksimal effektiv træning som forkorter træningstiden grundet optimering. Således kunne 30 minutters NMES-træning svare til ca. 3 timers koncentreret træning i et motionscenter.

Strømmen er lav frekvent og helt ufarlig!

Hvilke lidelser kan NMES afhjælpe?

• Nakke smerter
  • Indeklemnings-syndrom i skulder
  • Rheumatoid Artrit
  • Musearm
  • Frossen skulder
  • Tennisalbue
  • Achillessene – betændelse arvæv
  • Fiberskader
  • Kroniske smerter

Hvordan benyttes NMES?

Det fungerer ved at sende elektriske impulser ind til musklen via huden.

Som ny opereret, i forløbet efter skade eller længere tids inaktivitet mister vi muskelstyrke (kaldet atrofi), vi mister også en del af evnen til aktivt at bruge muskulaturen. Dette kan NMES aktivt behandle og forebygge.

Ved behandling med el-stimulation aktiverer vi specifikt de muskler vi ønsker og i den rækkefølge vi ønsker.

Når du derfor er klar til det, bruges el-stimulation under genoptræningen helst hurtigst muligt, dvs. at der trænes med elektroderne under den almindelige træning. Oftest vil vi instruere dig i brug af apparatet, der kan udlejes til hjemmebrug. Dette for hurtigst mulig progression i genoptræningsforløbet.

Stromr

Læs om: