Andre lidelser

Benlængdeforskel

• Benlængdeforskel ses hyppigt indenfor få cm. Ved større forskelle i benlængde kan der ses halten
  • Forskellige sygdomme kan være årsag til forskel i benlængde. Skævheder i bækkenet kan også give en tilsyneladende benlængdeforskel
  • Opmåling af benlængdeforskel kan være lidt kompliceret. Man kan tage et røntgenbilleder af begge ben på samme røntgenoptagelse. Derved kan man opnå en præcis opmåling
  • Benlængdeforskelle på mere end cirka 1 cm bør korrigeres med skoindlæg og sålforhøjelse

Hvad er benlængdeforskel?

Benlængdeforskel er ganske enkelt forskel i længden på højre-og venstreben. Hos de fleste af os vil der være en vis forskel i længden på de to ben. Forskelle på op til 2 cm behøver ikke have nogen betydning.

I nogen tilfælde kan benlængdeforskel dog give ubehag og gener. Man kan udvikle en haltende gang med store bækkenbevægelser. Børn vil ofte kompensere for benlængdeforskellen ved at stå på tæer på den korteste fod. Nogen kan have rygsmerter. Tilstanden findes først og fremmest hos børn. Børn vokser i etaper, så under vækstperioden er det normalt med forskellig benlængde.

Hvor hyppig er benlængdeforskel?

Forskel i benlængde er hyppigt forekommende, når det gælder længdeforskel indenfor 1 cm.

Hvorfor får man benlængdeforskel?

Typisk er årsagen ukendt. Tilstanden kan være medfødt. Ved kendt årsag er det oftest vækstskiven (området hvor knoglevækst sker) i benet, som er ramt. Infektion kan i nogle tilfælde ødelægge vækstskiven. Det samme kan svulster, forskellige nerve- og muskelsygdomme, tidligere brud gennem vækstskiven, langvarig afstivning af benet i stativ og hoftesygdomme hos børn. Skævheder i bækkenet kan også give en tilsyneladende benlængdeforskel.

Hvad er symptomerne på benlængdeforskel?

De fleste har ikke egentlige symptomer, men ved større længdeforskelle kan man halte.

Hvilke symptomer skal du være særlig opmærksom på?

Halten og eventuelt rygsmerter.

Hypermobile led

• Hypermobile led skyldes, at ledbånd omkring leddene er eftergivelige
  • Det forekommer ofte (10-30 % af befolkningen) og er hyppigst hos kvinder. Halvdelen får smerter efter belastning
  • Smerter opstår, når ledet bevæges ud over den naturlige grænse for leddet
  • Det hypermobile led er mere disponeret for forstuvninger, bækkenløsning, ledskred, platfodhed, løfteskader og på sigt slidgigt
  • Hypermobilitet kan ikke kureres. Vejledning i muskelstyrkende træning UDEN unødig ledbelastning er væsentlig for at beskytte leddene i forbindelse med belasninger på arbejdspladsen eller ved fritidsaktiviteter

Hvad er hypermobile led?

Hypermobile led kan bøjes/strækkes mere end det, et led normalt kan. Årsagen er, at ledbånd i og omkring det enkelte led er mere eftergivelige. Der er uenighed mellem forskere om, hvorvidt tilstanden blot giver gener i form af smerter, eller om der over tid er øget risiko for f.eks. slidgigt.

Hvor hyppige er hypermobile led?

Tilstanden er hyppigere blandt børn og unge end blandt voksne. Kvinder har også oftere unormalt stor ledbevægelighed. Patienter med genetisk betingede defekter i deres bindevæv er ofte hypermobile (se:  Marfan syndrom,  Ehlers-Danlos syndrom).

Hvorfor får man hypermobile led?

Oftest er egenskaben for hypermobile led arveligt betinget. I hvilken grad det kan fremdyrkes med udspænding og overstrækning er uklart, men gymnaster og cirkusartister er ofte hypermobile.

Hvad er symptomerne på hypermobile led?

Tidligt i livet er personer med hypermobile blot meget smidige, men udvikler ofte allerede i teenageårene ledsmerter og rygsmerter. Hyppige forstuvninger og ledskred er et andet symptom. Ledhævelser efter belastning ses hyppigt.

Hvilke symptomer skal du være særlig opmærksom på?

Det bør medføre en vurdering af bevægeligheden i de enkelte led, hvis unge mennesker uden anden kendt sygdom har tilbagevendende smerter fra led og det øvrige skelet i forbindelse med eller efter fysisk aktivitet. Det er normalt at børn og unge i væsktfasen, og her specielt piger, er forbigående hypermobile.

Hvilke gener kan hypermobile led give?

Der er meget forskellige resultater, når det handler om generne ved hypermobile led. I nogle undersøgelser har personer med generelt hypermobile led oftere ledsmerter end andre, mens andre undersøgelser ikke kan bekræfte dette. Samme forskel gælder også for resultaterne for ryg- og bækkensmerter. Heller ikke når det gælder led-forstuvninger og ledskred (luksationer), findes der klare fund. Det samme gælder forekomsten af muskeloverbelastninger og  fibromyalgi

Isoleret hypermobilitet ser ud til at være en fordel i visse situationer. F.eks. havde musikere med hypermobile håndled en klart lavere hyppighed af smerter og stivhed i håndledsregionerne end ikke-hypermobile.