Kæbe

Kæbesmerter

• Kæbedysfunktion (temporomandibulær dysfunktion(TMD)) er en samling symptomer fra kæbeleddet og kæbemusklerne. De kan være ensidige eller dobbeltsidige og optræder især, når man bruger kæben.
  • De vigtigste symptomer er:
    • Smerter i kæbe, ansigt eller tinding
    • Nedsat gabeevne
    • Lyde fra kæbeleddet, såsom klik eller knasen
  • Behandlingen består i led- og bløddelsbehandling, øvelser og eventuelt bideskinne, undertiden smertestillende medicin og blokade

Hvad er kæbedysfunktion?

Dette er en tilstand med smerter i kæbe og tyggemuskulatur. Smerten forværres ved tygning, og det er ofte smertefuldt at gabe. Mange mærker hele tiden murrende smerter i og omkring  kæbeleddet, lige foran ørerne. Klikken i leddet er også almindeligt. Generne kan være kroniske eller tilbagevendende eller forsvinde af sig selv.

Hvor hyppig er kæbedysfunktion?

Kæbeledsgener er hyppige, og de er ofte selvbegrænsende. Tilstanden er mest almindelig hos kvinder i den fødedygtige alder, men forekommer hos begge køn, i alle aldre, på nær hos børn før puberteten. Det er konstateret, at kun ca. 5 % af personer med et eller flere tegn på kæbeledsgener søger læge/tandlæge.

Hvorfor får man kæbedysfunktion?

Der findes ikke en enkelt årsag til kæbedysfuntion. Derimod taler man om risikofaktorer, såsom alder, køn, stress, angst, depression, tilstedeværelsen af andre smertetilstande, tænderskæren, sammenbid m.fl.

I visse tilfælde kan generne eventuelt påvirkes af tandstilling, dårlig tilpassede proteser, eller slitageforandringer og forkalkninger i leddene. Dog viser forskning, at tandstillingsfejl er lige almindelige hos personer med og uden kæbeledsymptomer. Korrektion af fejlstillede tænder eller kæber synes kun i ringe grad at bedre generne og er ikke mere effektivt end simple og skånsomme tiltag såsom fysioterapi, kæbeøvelser m.m. Derfor anses det i dag for fejlagtigt at foretage invasive behandlinger som bidslibning, tandregulering/kæbeoperationer alene med det formål at håndtere smerter i kæbeled og eller/ -muskler.

Hvad er symptomerne på kæbedysfunktion?

Blandt symptomerne på kæbedysfunktion er smerter i eller nær kæbeleddet, nedsat gabeevne og lyde ved mundåbning og tygning.

Hvilke symptomer skal du være særlig opmærksom på?

I langt de fleste tilfælde er kæbedysfunktion begrænset til funktioner knyttet til tygning og mundåbning, men undertiden er det første tegn på leddegigt, reumatoid artrit.