”Skæv ryg”/skoliose

• Skæv ryg (skoliose) kan vise sig på forskellige måder. Ryggen kan have en skæv holdning, skuldrene kan være i forskellige højde, og ryggen kan bule frem (pukkelryg)
  • Man kan få rygsmerter ved skoliose, men i de fleste tilfælde har man ingen symptomer
  • De fleste børn og unge med skoliose behøver ingen behandling.
  • I de alvorlige tilfælde kan det være nødvendigt at behandle med korset og operation

Hvad er skoliose?

Små skævheder i rygsøjlen er meget almindelige og giver som regel få problemer. Ved skoliose er skævhederne imidlertid så store, at de kan give problemer. Ryggen kan - set bagfra - have en S-form eller en C-form.

Skævhederne kan vise sig på forskellige måder. Udover skævhederne kan skuldrene være i forskellig højde. Et af skulderbladene kan stikke mere ud end det andet, hovedet kan se ud til at være skævt placeret, hoftekammene kan have forskellig højde, og kroppen læner sig til den ene side.

Skoliose er normalt en smertefri tilstand. De fleste skævheder er desuden moderate og kræver kun opfølgning og kontrol. I mere ekstreme tilfælde roterer rygsøjlen, så når barnet bøjer sig fremover, danner brystvæggen en bule i det skæve område. Store skævheder kan give rygsmerter og til og med åndedrætsbesvær.

Hvor hyppig er skoliose?

3-5 % af alle børn og unge har skoliose, men kun en tiendedel (0,3-0,5 %) behøver behandling. Piger er ti gange mere udsatte end drenge, og problemerne opstår oftest i alderen 10-16 år. Jo tidligere tilstanden opstår, jo større risiko er der for, at skævheden kan blive betydelig.

Efter at væksten er afsluttet, er det kun de personer med større skævheder (over 30 grader), hvor skoliosen øges yderligere som voksne.

Hvorfor får man skoliose?

Man skelner mellem to hovedtyper af skoliose; strukturel og ikke-strukturel

Strukturel skoliose kan have forskellige årsager. Denne form kan skyldes medfødte misdannelser, skader og sygdomme i muskel- eller nervesystemet, f.eks. cerebral parese. Men i cirka 70 % af tilfældene finder man ingen bestemt årsag, og man kalder det idiopatisk skoliose. Mange personer med idiopatisk skoliose har nære slægtninge som også har tilstanden. Forskerne tror, at arvelige faktorer er de vigtigste for, om et barn vil udvikle skoliose.

Ved ikke-strukturel (funktionel) skoliose er selve rygsøjlen normal. Skævhederne skyldes andre forhold, f.eks. uens længde af benene. Tilstanden volder sjældent særlige problemer.

Hvad er symptomerne på skoliose?

I de fleste tilfælde har man ingen symptomer, men ellers vil man kunne have rygsmerter. Hvis man belaster ryggen ud over det sædvanlige, kan man få ondt.