Brystryg smerter/brystvæg smerter

• Brystvægssmerter (interkostalmyalgi) eller låsninger af brystryggens led (facetled) er en tilstand, hvor man har smerter fra muskulaturen, som ligger mellem ribbenene eller ryggens led.
  • Disse godartede smerter i brystvæggen fører ofte til, at man henvender sig til sin praktiserende læge eller kiropraktor.
  • En grundig undersøgelse vil kunne godtgøre, at der er tale om en uskadelig tilstand

Facetled låsning

• Skyldes stivhed og låsninger af brystryggens facetled, som kan giver smerter mellem skulderbladene og stråle ud langs ribben til brystkassen.

Hvad er interkostalmyalgi?

Interkostalmyalgi er en tilstand med smerter fra muskulaturen, som ligger mellem ribbenene. Smerterne kan være skræmmende, fordi de kan minde om smerter fra hjerte eller lunger. Smerterne fører ofte til, at man henvender sig til sin praktiserende læge. Interkostalmyalgi er en ufarlig tilstand. Men det kan være en god ide at blive undersøgt for at få afkræftet mistanken om anden sygdom.

Hvor hyppig er interkostal myalgi?

Tilstanden er relativt hyppigt forekommende i almen praksis

Hvorfor får man interkostalmyalgi?

Tilstanden skyldes som regel anspændte muskler og forkert vejrtrækning. Småbørn indånder med maven. Det vil sige, at mellemgulvet bevæges op og ned, således at maven buler frem ved indånding og falder ind ved udånding. Ved denne teknik, som er den rigtige vejrtrækningsteknik, holdes brystkassen helt i ro, når man trækker vejret.

Mange voksne kan ikke længere trække vejret på denne måde og hæver brystkassen og skuldrene, når luften skal indåndes. Denne belastning er vi egentlig ikke gearet til at kunne tåle. Mange mennesker får da også smerter i disse muskler, som løfter brystkassen. Dette forværres, hvis man er anspændt og strammer musklerne mere end nødvendigt, når de egentlig skulle hvile. Ved skader eller fald og efter operationer i brystkassen ser man ofte sådanne spændinger.

De fleste, der mærker sådanne smerter, tænker straks på hjertet. Det fører ofte til øgede muskelspændinger og øgede smerter. Selve smerterne antager man kommer fra irritation i musklerne og senehinderne på grund af overbelastningen.

Hvad er symptomerne på interkostalmyalgi?

Smerter i muskulaturen mellem ribbenene. Smerterne kan svinge med åndedrættet.