Hovedpine

Spændingshovedpine

• Spændingshovedpine er den hyppigste hovedpineform. Det er oftest en mild til moderat trykkende hovedpine i hele hovedet. Den beskrives tit som "et trykkende bånd om hovedet"
  • Hovedpinen er godartet og kan forsvinde uden behandling
  • Udspænding af muskler, motion, rigeligt med væske og regelmæssig søvn vil kunne virke lindrende

Hvad er hovedpine af spændingstype?

Hovedpine af spændingstype er hovedpine, som oftest sidder i hele hovedet. Denne type hovedpine føles, som om det spænder eller trykker omkring hovedet. Hovedpinen kan være udløst af spænding i musklerne i nakke, skuldre og udenpå kraniet.

Smerten starter som regel i nakken og breder sig frem til panden, hvor den ofte er mest intens. Der kan også være udstråling til skulder og arm.

Hvor hyppig er spændingshovedpine?

Spændingshovedpine er den hyppigst forekommende hovedpinetype.

Nogle mennesker har kun få dage med hovedpine gennem livet, andre lidt længerevarende episoder. Enkelte personer oplever en vedvarende (kronisk) spændingshovedpine med kun få smertefrie dage.

Hvorfor får man hovedpine af spændingstype?

Smerterne skyldes spænding i muskulaturen. Er hovedpinen kronisk, mener man, at der også er sket en forandring i den måde, hvorpå nervesystemet opfatter smerten. Muskelspændingerne kan opstå som følge af en forkert arbejdsstilling, ensidig fysisk belastning, uregelmæssig livsstil med bl.a. dårlig søvn, ændrede måltids- og motionsvaner som kan ses ved stress. Hos enkelte kan en uhensigtsmæssig bid-funktion eller skæren tænder spille en rolle.

Hvad er symptomerne på spændingshovedpine?

Hovedpinen er typisk placeret som et  bånd omkring hovedet Det kan starte med smerter i nakke eller tindinger, som derefter breder sig ligeligt ud på begge sider af hovedet i løbet af dagen. Hovedpinen er af trykkende karakter. Den er uændret eller kan endda bedres, hvis man bevæger sig eller går en tur. Spændingshovedpine er kun meget sjældent ledsaget af kvalme eller øget følsomhed for lys. Dette kan dog ses ved den kroniske spændingshovedpine.

Nakkehovedpine

• Nakkehovedpine (cervikogen hovedpine)
    • Årsagen er nedsat bevægelighed i et eller flere af leddene mellem halshvirvlerne
    • Typisk giver tilstanden ensidig nakkehovedpine uden sideskifte af smerten. Smerten stråler fra nakken frem over hovedet til tindingen og panden. Man har ofte smerter i samme sides skulder og arm