”Rundrygget”/Scheurmanns sygdom

• Scheuermanns sygdom er kendetegnet ved, at ryggen bliver udtalt krum på grund af kileformede ryghvirvler
  • Tilstanden udvikler sig omkring puberteten og er mest almindelig hos drenge

Hvad er Scheuermanns sygdom?

Scheuermanns sygdom medfører en vækstforstyrrelse i ryghvirvlerne. Den betyder, at ryggen efter nogen tid får en udtalt krumning. Vækstforstyrrelsen fører til, at hvirvlerne vokser mere i bagkant end i forkant, således at de udvikler en kileform, hvor den laveste del af hvirvlen er rettet forover. Det er oftest ryghvirvlerne i brystområdet som påvirkes, så man bliver krumrygget. Hvis hvirvlerne i lænderyggen indgår i sygdommen, vil denne del af ryggen miste sit naturlige lændesvaj.

Hvor hyppig er Scheuermanns sygdom

Sygdommen ses hyppigst hos drenge. Den opstår ofte i 12-14 års alderen i forbindelse med puberteten.

Hvorfor får man Scheuermanns sygdom?

Årsagerne til sygdommen er ukendt. Det ser ud til, at arv kan spille en vigtig rolle, idet lignende forandringer findes hos ca. 50 % af dem som har søskende med sygdommen. Der er muligvis en overhyppighed af sygdommen hos unge som dyrker specielle aktiviteter, for eksempel langrend. Man tror, at en af mekanismerne bag væksthæmningen er nedsat blodforsyning til forreste del af ryghvirvlerne.

Hvilke symptomer giver Scheuermanns sygdom?

Tilstanden er kendetegnet ved, at man i perioder oplever træthedsfornemmelse og har moderate smerter i den del af ryggen, som er påvirket af sygdommen. Dette forekommer især i sammenhæng med, at man dyrker idræt og belaster ryggen. Sygdommen varer i nogle år, i vækstperioden, og brænder derefter ud. Smerterne og ubehaget giver sig sidenhen, men holdningsforandringen er permanent.

Enkelte har minimalt med smerter. Men de søger læge, fordi forældrene har lagt mærke til, at teenageren har fået en "dårlig rygholdning".

I meget sjældne tilfælde kan nerver, som går ud fra denne del af ryggen, komme i klemme. Dette kan medføre smerter, tab af følelse og tab af funktion i muskelgrupper.