Slidgigt i ryggen/stenose

• Slitageforandringer i ryggen kaldes på fagsprog for spondylose og er slitage både i skiverne mellem ryghvirvlerne, i selve hvirvlerne og i ledbåndene mellem ryghvirvlerne.
  • Forekommer hyppigere med høj alder, og der kan være ledsagende smerter. Ses tydeligt på røntgenoptagelse
  • Er godartet i natur, men kan give væsentlige gener

Hvad er spondylose?

Spondylos betyder ryghvirvel. Spondylose er betegnelse på det, som også kaldes slitageforandringer i ryggen. Med slitage i ryggen mener man slitage både i skiverne mellem hvirvlerne, i selve hvirvlerne og i ledbåndene mellem ryghvirvlerne. Det typiske er, at skiverne, som fungerer som stødpuder mellem ryghvirvlerne, med årene gradvist mister deres smidighed. Dette fører blandt andet til større belastninger på ledbånd og på længere sigt også til belastning af knoglerne. På samme måde som i andre led i kroppen kan der på grund af belastningerne dannes forkalkninger mellem ryghvirvlerne. Dette fører til reduceret bevægelighed.

Hvor hyppigt er spondylose?

Spondyloseforandringer kan ses på de fleste mennesker, der er oppe i årene. De fleste behøver dog slet ikke at have gener af spondylose.

Hvorfor får man spondylose?

Der er tale om degenerative forandringer, hvor båndskiverne bliver mere stive, og der opstår forkalkninger nær båndskiverne.

Hvad er symptomerne?

Symptomerne ved spondylose er rygsmerter og indskrænket bevægelighed. Rygsmerterne er ofte værkende af karakter, sidder langs rygsøjlen, og forværres, når man belaster ryggen med uheldige arbejdsstillinger. Smerterne sidder oftest i nakke eller lænd, eventuelt i hele rygsøjlen.

Smerterne ved spondylose stråler ikke ud i benene sådan som ved iskias. Men man kan nogle gange føles en brændende eller værkende smerte udover skulder- eller sædepartiet. Smerterne vil ofte variere en del, med perioder med mange gener og andre perioder, hvor generne er mere beskedne.

Hvad er spinalstenose?

Rygmarven (medulla spinalis) går fra hjernen og ned i ryggen. Fra rygmarven går der nerver ud til kroppen. Rygmarven ligger godt beskyttet inde i en kanal i rygsøjlen - denne kanal kaldes på fagsproget spinalkanal.

Spinalstenose er en forsnævring af spinalkanalen. Det ses oftest i lænderyggen, men kan ses et hvilket som helst sted i ryggen. Forsnævringen medfører risiko for tryk på nerverødder. Det kan føre til smerter, forstyrret følesans og muskelsvaghed i benene. I de fleste tilfælde skyldes spinalstenosen slidtageforandringer i ryggen. Forkalkninger og sammenfald af bruskskiver gør spinalkanalen snævrere.

Hvor hyppig er spinalstenose?

Tilstanden optræder almindeligvis hos ældre personer, gennemsnitlig alder for hvornår sygdommen opstår er 65 år. Undtagelsesvis kan tilstanden optræde hos yngre personer som følge af en medfødt snæverhed i spinalkanalen.

Hvad er symptomerne på spinalstenose?

Spinalstenose er en tilstand, der udvikler sig langsomt. Symptomerne er i starten vage, mest i form af lave rygsmerter og stivhed. Efterhånden bliver generne mere udtalte. Man får rygsmerter og morgenstivhed, udstrålende smerter ned i benene - ofte på ydersiden og bagsiden af lægge og lår. Man kan også mærke følelsesløshed, prikken i huden og svækket kraft i benene. Generne bliver typisk værre, når man er i aktivitet, ved gang og i stående stilling. Generne lindres ofte, når man bøjer sig fremover eller sidder ned, da der så bliver bedre plads i spinalkanalen.

Ubehaget kan opleves som om, det starter nederst i benene og breder sig opefter. Symptomerne kan være mest fremtrædende på den ene side, men kan også variere fra side til side.