Hvordan fungerer det?

Laser Terapi

Hvad er LASER terapi:

• Laserterapi er højkoncentreret energi til den naturlige heling.
  • Laserlys trænger dybt ind i vævet, helt ind til den enkelte celle.
  • Cellen udnytter energien fra laserlyset og sætter gang i alle kroppens naturlige reparationsmekanismer.
  • Dermed forstærkes helingsprocessen og immunforsvaret styrkes.

Traditionel fysioterapi og kiropraktik anbefales som supplement til denne behandlingsform og efterfølgende kan genoptræning være nødvendig.

Hvordan fungerer LASER terapi?
Laserens lys kan dannes på flere måder og med forskellige typer af laserdioder. Afgørende for effekt er opbygningen og udnyttelsen af den rette laserdiode. Nogle er dyrere og andre er billigere at producere. Oftest fås en laserdiode som er kontinuerlig i udsendelse af laserlyset, her kan der dog opstå voldsom varme og potentiel skade af væv. Som oftest må Laseren derfor flyttes kontinuerligt rundt på behandlingsarealet for at undgå den termiske effekt som man egentligt helst gerne vil undgå. Men vores Laser indeholder super pulserende infrarøde Laser dioder, således kan det lade sig gøre at lyset slukker og tænder på en 1/1.000.000 del af et sekund hvilket reducerer varmeudviklingen betydeligt og derfor øger den terapeutiske effekt uden risiko for termiske skader.

Laserbehandling er smertefri og uden bivirkninger. Lyset stimulerer blodcirkulationen og dæmper inflammation. Celler som er i gang med en reparationsproces får tilført energi udefra, hvorved kroppens naturlige heling styrkes og accelereres. Du kan dog godt forvente en ømhed efter behandlingen hvilket er helt normalt da behandlingen i sagens natur er pro-inflammatorisk.

Klinikken råder over flere forskellige laser apparater fra LLLT med klasse 3b laser til Super pulserende klasse IV laser.

LLLT med klasse 3b:
Denne laser er en lav energi LASER og aflejrer derfor lige nok energi i vævet til at den ikke gør skade men påvirker hermed kroppens egen "reparationsevne".

Hvad viser forskningen?
Low-Level Laser Terapi (LLLT) har igennem nyere forskning vist sig at være særdeles effektfuld mod nakkesmerter, artrose samt senelidelser- og betændelser. De nyeste kliniske retningslinjer anbefaler LASER for Slidgigt (artrose), akutte nakkesmerter og sårheling.

Super pulserende klasse IV LASER:
Lyset som LASER udsender er en anden form end den vi kender fra lyspæren. Den adskiller sig ved at være i et andet spektrum af det lys vi kan se med øjet. Laseren kan derfor penetrere dybt i vævet i forskellige dybder afhængig af hvilken bølgelængde. Bølgelængderne bestemmer laserenergiens penetrationsevne og derved indtrængningsdybde i vævet.

Multi-radiance 4 er absolut en af de kraftigste klasse IV Lasere på markedet. Denne Laser har op til 3 emittere så man kan behandle op til 3 steder på kroppen på samme tid. Dette gør den til et stykke unikt værktøj for at lindre smerter og fremskynde heling af skader på en yderst nænsom måde. MR4 Laseren adskiller sig fra andre lasere på markedet, ved at behandle med en utrolig høj Watt (power) op til 50.000mW. Ved at behandle med 3 bølgelængder i stedet for typisk kun én bølgelængde opnås dybere penetration. De tre bølgelængder har hver især deres egen funktion herunder; at øge blodcirkulationen, øge ilt tilførslen til det skadede område, fremme cellernes stofskifte samt at dæmpe sensibiliteten i nervesystemet hvilket vil reducere smerter.

Hvilke lidelser kan LASER afhjælpe?

• Nakke smerter
  • Slidgigt/Artrose
  • Indeklemnings-syndrom i skulder
  • Slimsæk betændelse / bursitis
  • Rheumatoid Artrit
  • Menisk skader
  • Musearm
  • Tennisalbue
  • Nervesmerter / neuropatiske smerter
  • Hælspore
  • Achillessene – betændelse og arvæv
  • Sårheling

Ens for alle skadetilstande (listet i venstre side) er at symptomerne oftest er smerte og funktionsnedsættelse. Det vil sige at man ikke kan foretage sig de ting i dagligdagen man før kunne uden at få smerter. Der kan således være tale om en række kroniske tilstande, hvor det tidligere kunne komme på tale at søge medicinsk behandling, blokadebehandling eller kirurgisk behandling.

Antal behandlinger

Er din skade mindre end 3 måneder gammel, skal du regne med 2-6 behandlinger fordelt over 1-2 behandlinger om ugen.

Er din skade mere end 3 måneder gammel, skal du regne med 3-10 behandlinger fordelt over 1-2 behandlinger om ugen.

Hvordan kan behandlingen hjælpe?

Hvad viser forskningen for Super pulserende klasse IV LASER
Laser terapi har igennem nyere forskning vist sig at være særdeles effektfuld mod nakkesmerter, artrose samt senelidelser- og betændelser. De nyeste kliniske retningslinjer anbefaler LASER for Slidgigt (artrose), akutte nakkesmerter og sårheling.

Proceduren
Har du symptomer på en af de nævnte lidelser kan vi med stor sandsynlighed hjælpe dig. Du vil først og fremmest få foretaget en grundig undersøgelse som inkluderer en ultralydsscanning her på klinikken, for at bestemme hvordan vævet ser ud - samt nøjagtig hvor der skal behandles. Herefter vil en behandler udføre selve LASER behandlingen. Vi har det mest gennemtestede udstyr igennem 30år fra USA som er underbygget af flere tusinder studier. Vi har også investeret i dansk produceret laserudstyr som befinder sig i kategorien; klasse 3b. Forskellen på hvilket udstyr som tages i brug til behandling afhænger af hvor stort et område som skal behandles - så vi har en Laser til alle formål.

Læs om:

Hjertestarter